Daň (Zakát) v Islámu
Důkazy z Knihy Alláha:
Ve slovech Vznešeného: A dodržujte modlitbu a dávejte zakát a sklánějte se s těmi, kdo se sklánějí! ﴿ 1
Ve slovech Vznešeného: A dodržujte modlitbu a dávejte zakát, a cokoliv předložíte od sebe samých, to u Boha naleznete. Věru Bůh o všem, co děláte je vidoucí. ﴿ 2
Ve slovech Vznešeného: A když budou činit pokání a budou dodržovat modlitbu a dávat zakát, tak je nechte na jejich cestě. ﴿ 3
___________________________________________________________
1 Kapitola 2, verš 43
2 Kapitola 2, verš 110
3 Kapitola 9, verš 5
Co je zakát
Je to povinné právo ve specifickém majetku, pro specifickou skupinu, ve specifickém čase, k dospění spokojenosti Alláha a očištění duše, majetku a společnosti. ¹
Důležitost a moudrost pro jeho předepsání
Zakát je v islámu obrovsky důležitý, a proto moudrost v jeho předepsání poukazuje jasným důkazem na jeho důležitost. Proto sdělíme několik moudrostí z jeho předepsání. A přemýšlejme nad touto moudrostí a velkou důležitostí tohoto mocného pilíře.
Důkazy pro jeho povinnost
Jsou doloženy texty z Knihy Alláha a cesty proroka ﷺ, které jasně poukazují na povinnost zakátu. Prorok ﷺ vysvětlil, že je to jeden z důležitých silných pilířů tohoto náboženství.
__________________________________________
1 „Kitáb ez-Zakát“ autora (str.11)
Objasnění několika moudrostí z předepsání zakátu:
- Očištění lidské duše z ohavnosti lakomství, chamtivosti a zla.
- Soucítění s chudáky a naplnění potřeb chudých, potřebných a těch, kterým to bylo odepřeno.
- Uskutečňování různých společenských zlepšení, na kterých se staví život národa a jeho štěstí.
- Hranice pro toho, kdo stále shromažďuje majetek. Bohatí lidé nebo obchodníci mohou držet a omezovat peníze jenom v určité skupině lidí, a tak učinit město jen pro bohaté
- Vytváří islámskou společnost jako jednu rodinu, kde jsou k sobě všichni navzájem laskaví. A ti, kteří jsou schopni, pomáhají těm, kteří nemohou. A bohatí pomáhají těm, kteří mají těžkosti
- Hasí horkost nenávisti chudých k bohatým a jejich závisti k nim
- Potírá finanční zločiny – jako jsou rabování a loupeže
- Očisťuje majetek – to znamená, že ho zvětšuje
- Je to důvod pro seslání dobra. ¹
_____________________________________________
1 Výklad se jmenuje „Eš-šarhu el memt´a alé zéd el mustaqn´a“ (6/12-14), „Menhédž el Muslim“ (str 367)
Rozdíl mezi povinnou daní (zakátem) a daní 1
- Zakát se vydává s úmyslem přiblížení se k Bohu Vznešenému. Je to tedy založeno na něčem jiném než u běžné daně, protože ta je povinná díky státním záležitostem.
- Zakát je právo, které určil zákon Boží. Na rozdíl od běžných daní, protože ty určuje vládce země a může je navýšit či snížit podle situace země.
- Zakát spravuje a rozděluje Boží zákon, který určil Bůh, ale běžná daň se shromažďuje v národních bankách a vynakládá se na různé potřeby země.
- Zakát je povinnost předepsaná věčně, dokud je na zemi islám a věřící, ale běžná daň nemá žádnou pevnou podobu a věčnost. 2
______________________________________________
1 „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 57)
2 „Sahíh Buchárí“ (1/15)
Postačí běžná daň místo povinné daně?
V rozdílech mezi zakátem a běžnou daní, které jsme sdělili před chvílí, vidíme, že není možné za žádné situace zaměnit běžnou daň namísto zakátu. Pokud by to bylo povoleno, učinili bychom rozsudek nad tímto pilířem, to znamená pilířem zakátu.
A tak není v žádném případě nikdy povoleno a nesmí se dávat běžná daň na postavení zakátu. Protože zakát náleží určeným specifickým odvětvím a není povoleno ho vydat jinam. Zakát je určen v jeho stanovených kvótách a je určeno komu náleží.
Souhrnně můžeme tedy říci, že běžná daň není na místě zakátu a to je jasný posudek všech učenců. 1 Je to z důvodu, že zakát je předpis od jediného Boha a daň předepsali lidé.
____________________________________________________
1 Posudky Ibn Tejmíjja (25/93); Odvětví fiqhu uctívání, Muhammed el Husejní (str 65); Fiqh Zakát, Qaradáwí (2/1119)
Podmínky zakátu
Podmínky, které se pojí s tím, kdo má zakát vydat:
- Islám (věřící v jediného Boha a proroka Muhammeda ﷺ)
- Zodpovědnost
- Svoboda (ne otroctví)
- Úmysl
Podmínky, které se pojí s majetkem samotným:
- Dotyčný musí být jeho jediným majitelem a celkově ho musí vlastnit
- Rostoucí majetek, který má peněžní hodnotu
- Aby ten daný majetek dospěl výše platné pro zakát
- Musí proběhnout roční doba vlastnictví toho majetku
- Aby to byl přebytek od základních věcí ¹
_______________________________________________
1 „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 63)
Posudek ohledně popření zakátu
Může se stát, že někdo zapře zakát ze dvou důvodů:
První důvod: Popře ho zapřením, že je to zákonná povinnost. S tím se pojí dvě situace:
- situace: Když je člověk nový v islámu, považuje se za neznalého, nebo vyrůstal daleko od možnosti vzdělání v tomto ohledu.
V tomto případě nemůže být posudek, že popírá Boha, až poté, co se osvětlí jasné důkazy o jeho povinnosti. A kdyby i poté, co se mu dostaly jasné důkazy, že je to povinné pro věřícího člověka, toto popřel, považuje se za člověka, který popírá Boha - situace: Dotyčný patří mezi ty, u kterých je pravděpodobné, že to zná a ví, protože žije v zemi islámu, kde jsou všichni věřící. A tento člověk se posuzuje jako ten, který Boha popírá.
Druhý důvod: Člověk zapře zakát chamtivostí a lakomstvím s tím, že ví, že je to povinné. Ten se neposuzuje jako ten, který v Boha popírá a může být rozhodnuto o odnětí zakátu z jeho majetku soudním procesem, podle rozhodnutí vlády země. Ale to pouze v případě, pokud je vládce spravedlivý a je dané, že rozdělí zakát tak jak má, dle Božího zákona a nevezme více, než je předepsáno v zakátu. Ale pokud je vládce nespravedlivý, nemá právo tento majetek brát. ¹
__________________________________________________
1 El Mughní: (2/435), „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 75, 76)
Důkazy z cesty proroka ﷺ:
- Známý výrok o Džibrílovi, ve kterém je zaznamenáno: „Islám je, že dosvědčíš, že není božstva kromě jediného Boha a že Muhammed ﷺ je posel Boží, dodržuješ modlitbu, odvádíš zakát, postíš se Ramadán a putuješ k Domu, pokud jsi toho schopen.“ 1
- Od ibn Umara, kéž je s nimi Bůh spokojený, že Pravil prorok ﷺ: „Islám je postaven na pěti: Dosvědčení, že není božstva kromě jediného Boha a Muhammed je posel Boží, dodržování modlitby, vydávání zakátu, půst v Ramadánu, pouť k Domu“. 2
A toto byly některé z textů z knihy Alláha cesty proroka ﷺ, které jasně poukazují na to, že zakát je z pilířů islámu a staví se na něm. A islám a nebude celistvý, jenom s ním. 3
_____________________________________________
1 „Sahíh Buchárí“ (1/15)
2 Buchárí (1/8)
3 „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 34,35)