Půst (Saum) v Islámu
Bůh předepsal půst a učinil ho čtvrtým pilířem islámu.
A je o tom zaznamenáno mnoho textů z Knihy Alláha a cesty proroka Muhammeda ﷺ, které vysvětlují jeho pravidla a objasňují vše, co se ho týká jednoduchým a jasným obrazem. Tak, jako je jasně vidět slunce v poledne.
A tak se v následujících řádcích zaměříme na to, co se pojí s půstem.
Co znamená půst jazykově
Půst jazykově označuje situaci, kdy si něco odepřu. Je to zanechání a odepření. Což můžeme najít v příběhu o Mariam: „Přislíbila jsem půst Milosrdnému a nebudu dnes mluvit na člověka žádného.“﴿ 1
Jazykoví učenci říkají 2: „Sáme saumen“ – postil se půstem. To znamená, že se zdržel jídla, pití a pohlavního styku. Taky se někdy říká koni „sáimun“ – postící se, protože se zdržuje potravy.
Co znamená půst významově
Je to zdržení se konkrétních věcí v konkrétním čase u konkrétního jedince s konkrétními podmínkami, s úmyslem uctívání jediného Boha.
Poukazuje na to i verš Vznešeného: Jezte a pijte až do chvíle, kdy od sebe rozeznáte bílou a černou nit na úsvitu, potom dodržujte plný půst až do noci. ﴿3
Správný půst je s úmyslem, od východu slunce do západu, s konkrétními podmínkami. Bez toho není půst správný.
_________________________________________
1 Kapitola 2, verš 187
2 Kapitola 19, verš 26
3 Ve slovníku „el Muhít“, jazyk arabský, odvětví: půst
Místo půstu v islámu
- Půst je jedním z pěti pilířů islámu a je jedním z nejlepších druhů uctívání, protože ho Bůh specifikoval Sám pro sebe.
Jak pravil Bůh Vznešený ve svatém výroku: „Všechny skutky syna Adama jsou pro něj, kromě půstu. Ten je pro Mě a Já za něj odměním.“ 1
- Půst je tajemství mezi služebníkem a jeho Stvořitelem. Ukazuje se viditelné a skutečné svědomí věřícího, protože je zde vyloučena činnost pro někoho jiného. Půst pěstuje u věřícího uvědomování si Boha a pokoru. A to je obrovsky hodnotný cíl, o který přichází mnoho lidí. 2
- Vrací národu systém, jednotu a lásku ke spravedlnosti a rovnoprávnosti. Činí u věřícího milost a milosrdenství. Tvoří dobro a odstraňuje ze společnosti zkaženost a zlo.
- Půst činí věřícího člověka muslima, aby cítil s bolestí druhého, což následně řeší pomocí a podporou chudých a potřebných a tím se uskutečňuje bratrská láska mezi věřícími.
- Půst je skutečné procvičování vůle a zvládání zodpovědnosti a zvládání problémů a těžkostí.
_____________________________________________
1 Buchárí (3/22)
2 „Kitáb es-Sijám“ autora, (str.14)
Plody půstu
Zde patří velké poděkování Bohu, že v každém druhu uctívání, které určil pro věřícího, je obrovská spousta výhod, užitků a plodů. Ať už je to z modlitby, ze zakátu, z půstu či pouti.
A z těchto plodů půstu z míníme:
- Chrání člověka před spadnutím do hříchů a je za něj obrovská odměna.
Od Ebí Hurajry, nechť je s ním Bůh spokojen, že prorok ﷺ řekl ve významu: „Půst je ochrana. Tak když má někdo z vás ten den půst, ať se v žádném případě nehádá. A když na něj někdo bude útočit a nadávat, ať mu řekne: „Já se postím. Já se postím.“ Přísahám při tom, který má mou duši ve svých rukou, že pach z úst postícího je milejší u Boha než vůně musku – zanechá jídlo a pití kvůli Mně a půst je pro Mě a já za něj odměním. A dobrý skutek se rovná desetinásobku.“1
- Odpouští hříchy a chyby
Od Hudeify, ať je s ním Bůh spokojen, že řekl: „Slyšel jsem posla Božího ﷺ, jak říká: „Pokušení pro muže je v jeho rodině, majetku a v jeho sousedech, jenž odpouští modlitba, půst a almužna.“ 2
- Bůh učinil speciální bránu do ráje, kterou půjdou jen ti, kteří se hodně postili.
Od Sehle, ať je s ním Bůh spokojen, že řekl posel Boží ﷺ: „Věru v ráji je brána, které se říká Rajján. Touto branou vstoupí postící se v den zmrtvýchvstání. A nevstoupí do ní nikdo, kromě nich. A bude zvoláno: Kde jsou ti, co se hodně postili! A oni tam půjdou a nebude moci projít nikdo, kromě nich. A když vejdou, zavře se brána a už nikdo neprojde.“ 3
_______________________________
1 Buchárí (3/22), Muslim (3/157)
2 Buchárí (3/22), Muslim (3/173)
3 Buchárí (3/22), Muslim (3/157)
Důkazy o jeho povinnosti z Knihy Alláha:
Pravil Bůh Vznešený: Vy, kteří jste uvěřili, byl vám předepsán půst, jako byl předepsán těm, kdož byli před vámi – snad budete bohabojní! ۞183۞ Předepsané dny; kdo z vás by byl v těchto dnech nemocný nebo na cestách, má se postit stejný počet dní později. A ti, kteří si vyberou se je nepostit, ať to nahradí nakrmením chudáka. Kdo však dobrovolně učiní více dobrého, bude to přičteno k jeho dobru. A abyste se postili, je pro vás lepší, kdybyste jen věděli. ۞184۞ Měsíc Ramadán, ve kterém byl seslán Korán vedením pro lidstvo a objasněním správného vedení a rozdělením mezi pravdou a falší. Kdo z vás uvidí měsíc, nechť se postí. A kdo z vás je nemocný nebo na cestě, nechť se postí tyto dny později; Bůh pro vás chce snadné a nechce na vás těžké; a abyste dovršili počet a velebili Boha za to, jak vás vede a abyste byste byli vděční.﴿ ۞185۞ ¹
Pravidlo verše 184 bylo smazáno a nahrazeno veršem 185, který ho následuje. Pravidlo bylo smazáno, již neplatí, ale čte se.
Důkazy o jeho povinnosti z cesty proroka ﷺ:
Od Abdulláha bin Umar, kéž je s nimi Bůh spokojený, že řekl posel Boží ﷺ: „Islám je postaven na pěti: Dosvědčení, že není božstva kromě jediného Boha a Mohammed je posel Boží, dodržování modlitby, vydávání zakátu, půst v Ramadánu, pouť k Domu, kdo je toho schopen“. ²
Důkazy na jeho povinnost u sjednocení učenců
Na těchto důkazech se shoduje celý národ, že půst je jedním z pěti pilířů islámu. A jeho znalost a dodržování je nutné pro správnost náboženství. Ba dokonce se shodli, že kdokoliv by popřel jeho povinnost, Boha. 3
___________________________________
1 Kapitola 2, verše 183-185
2 Sahíh Buchárí (1/8), Muslim (1/34)
3 „Bidá-i-u es-Sanái-u“ (2/75), „el Madžmú´“ (6/248), „el Mughní“ (4/324)
Plody, které se pojí s dobrovolnými půsty
- Je to největší přiblížení se služebníka ke svému Pánu. A když člověk dodržuje další půsty i po Ramadánu, tak je to jedno ze znamení, že Bůh přijal jeho skutky.
- Půst po Ramadánu je znamením, že služebník děkuje Bohu, svému Pánu, protože půst v Ramadánu s pevnou vírou a očekáváním odměny spolu pojí odpuštění předešlých hříchů. Proto byl předepsán půst i po něm jako poděkování Bohu za tuto milost.
- Dobrovolné půsty jsou vlastně smlouvou věřícího se svým Pánem a důkazem, že období poslušnosti pokračuje dál. A celý život je uctíváním.
- Dobrovolné půsty způsobují lásku Boha k Jeho služebníkovi, vyslyšení jeho proseb a odpuštění hříchů. Proto prosíme Boha Nejvyššího, aby nám znásobil odměnu, a aby nás omilostnil Jeho milosrdenstvím, protože On je slyšící, nejbližší a vyslyšující.