Hadž (Pouť do Mekky)
Co je to hadž
Hadž je úmysl jít k posvátnému Domu, v konkrétním čase s úmyslem vykonat různé úkony, co se týká obcházení,
chození mezi Safa a Marwa, stání na Arafa a další. ¹
Základ v jejím předepsání
Přišlo mnoho textů z Knihy Alláha a textů proroka Muhammeda ﷺ, které ukazují na její povinnost.
A shodli se na tom i všichni učenci.
Co se týká důkazů z knihy Alláha, to jsou slova Vznešeného:
A Bohu náleží od lidí vykonat pouť k Domu, kdokoliv je schopen k němu cestovat.
A kdo je nevděčný, věru, že Bůh je nejbohatší, soběstačný od všech světů.﴿ ²
______________________________________________
1 ve „Vysvětlivkách od Ibn Abidín“ (2/454), „Vysvětlivky od Dusúqí“ (2/2), „Raudu Muraba´u“ (3/500)
2 Kapitola 3, verš 97
Užitky hadž
Z pouti plynou obrovské užitky, které jsou vysvětleny a uvedeny v knize Alláha a cestě proroka Muhammeda ﷺ .
A tak zmíníme několik, které se zaznamenaly v sunně proroka Muhammeda ﷺ:
- Smaže vše předešlé, co se týká širku, nevíry, všechny hříchy a chyby.
Důkaz od Amru bin el – Ás, nechť je s ním Bůh spokojen, že řekl: „Když Bůh učinil islám v mém srdci, přišel jsem za prorokem ﷺ a řekl jsem mu: „Podej mi svou pravici a já tě zvolím.“ A tak mi podal pravici a řekl: „Přijmi mou ruku.“ A zeptal se: „Co ti je Amre?“ Odpověděl jsem: „Chtěl bych si zadat podmínku.“ Zeptal se: „Co si chceš zadat za podmínku?“ Řekl jsem: „Aby mi bylo odpouštěno.“ A řekl: „Copak nevíš, že islám ruší vše, co bylo před ním? A že hidžra ruší vše, co bylo před ní? A že hadž ruší vše, co bylo před ní?“ ¹
- Poutník se vrací ze své pouti ve stavu, jako by se zrovna narodil své matce.
Od Ebí Hurajry, nechť je s ním Bůh spokojen, že řekl posel Boží ﷺ: „Kdokoliv vykoná pouť k tomuto Domu a nenadával a nebyl hrubý a dodržoval vše, vrátí se, jako kdyby ho znovu jeho matka porodila.“ ²
- Hadž je příklad z příkladů džihádu a je z nich nejlepší.
Od Aiši, nechť je s ní Bůh spokojen, která řekla: „Ó posle Boží, vidíš přece, že džihád je nejlepší ze skutků. Tak proč nevykonáváme džihád?“ Řekl: „Ne. Ale nejlepší džihád je správně vykonaná a přijatá hadž.“ ³
- Výhra nejvyššího stupně žádosti, a to je ráj.
Od Ebí Hurajry, nechť je s ním Bůh spokojen, že řekl posel Boží ﷺ: „Správně vykonaná přijatá hadž nemá jinou odměnu než ráj.“ ⁴
______________________________________________
1 Muslim (1/78)
2 Buchárí (2/164), Muslim (3/107)
3 Sahíh el Buchárí (2/164)
4 Sahíh Muslim (4/107)
Cíle hadž
Hadž má obrovské cíle, kvůli kterým byla předepsána. Pokud bychom chtěli spočítat všechny její cíle, nebyli bychom schopni. Ale zmíníme pár cílů, kvůli kterým byla předepsána:
- Hadž je dobrý viditelný příklad pro vyslyšení příkazů a volání Alláha. A toto vyslyšení a tento příklad obsahuje velkou upřímnost, poslušnost a skutečný islám.
- Hadž je spojení duše se zjevením, protože posvátná oblast je místem, kde bylo zjevení. A vždy, když budou věřící spojeni s touto čistou oblastí, budou vždy blíže ke správnosti. A budou vždy blíže k těm, kteří se snažili na cestě Boží a sdělili nám Jeho zákon.
- Hadž je skutečná obrovská ukázka jednoty mezi lidmi. A to tím, když stojí všichni lidé na jednom místě, např. na Arafa a není mezi nimi žádného rozdílu a žádná nadřazenost, co se týká tohoto světa.
- Hadž je jedinečná příležitost pro vzájemné poznání a podporu. Vzniká silné spojení a ucelí se shromáždění. Jedni s druhými si radí, vzájemně si vyměňují různé myšlenky atd. Tím pádem se zvedá národ a jeho úroveň poznání a vědění.
Podmínky hadž
Pro hadž je zapotřebí pět podmínek:
- Islám- Hadž není přijatá od člověka, který nepřijal Boha. Zákon je spojen s povinností zodpovědnosti pro toho, kdo vyslovil dosvědčení (šahádu).
- Rozum – Hadž není přijatá od člověka bez rozumu, myslí ze blázen, dle posudku islámu, protože rozum je podmínkou pro zodpovědnost. A člověk bez rozumu není zodpovědný, proto pro něho není povinná hadž.
- Dospělost – Nedospělý jedinec není zodpovědný pro hadž. Pokud vykoná hadž, tak je jeho hadž správná, ale nestačí to, aby měl splněnou hadž v islámu.
- Svoboda – Otrokům padá povinnost hadž a když ji vykoná, tak je to dobrovolné. Pokud bude poté svobodný, stává se pro něj vykonat hadž povinnost. A to je většinový pohled učenců. Ale je také pohled, že mu to stačí jako hadž v islámu. 1
- Schopnost – Schopnost je podmínkou pro povinnost hadž. Důkaz je ve slovech Vznešeného: „A Bohu náleží od lidí vykonat pouť k Domu, kdokoliv je schopen k němu cestovat.﴿ 2 Schopnost se dělí na dvě části: 3 – Část platná pro muže i ženy a část, která se týká jen ženy. První část pro muže i ženy má čtyři body:
- Mít schopnost cestovat a vše co se s tím pojí
- Zdravé tělo
- Bezpečná cesta
- Možnost cestovat
Druhá část se týká podmínek pro schopnost speciálně u žen. Poté, co jsme zmínili podmínky, týkající se schopnosti mužů i žen, u žen jsou dvě podmínky navíc:
- Musí mít s sebou „mahram“ (muž, kterého si dle islámského zákona nemůže nikdy vzít)
- Nesmí být v „iddě“ (čekací době po rozvodu, úmrtí manžela atd.) 4
________________________________________________
1 „el Mughní“ (5/44), Sunan Tirmídhí (3/266)
2 Kapitola 3, verš 97
3 „Kitáb el hadž“ autora (str. 35)
4 V „Podmínkách schopnosti v knize Ahkám el Qurán“ od Ibn Arabí (1/288), v „Džámia li ahkám el Qurán“ od Qurtubího (4/184) a v „Adwá-u el Bején“ do Šenqítýho (5/74)
Čas a poloha (míqát) pro hadž
Předepsání, která Bůh určil pro hadž a umrah jsou dva druhy:
Období časové, které Bůh určil pro hadž, na rozdíl od umrah, začíná měsícem Šawál, až do desátého dne měsíce Dhul hidža.
Řekl Bůh Vznešený: Pouť je v měsících známých. A kdo si předsevzal v nich vykonat pouť, nechť nemá pohlavní styk s manželkami, ani to, co k tomu vede, a nechť zanechá všechny hříchy, z nich i ty, co ruší posvátnost poutě, a nechť zanechá šíření zla, nepřátelství a hádek v průběhu poutě! ﴿¹
Co se týká umrah, nemá žádný časový mezník a může být vykonána kdykoliv.
Předepsání polohové, které se týká hadž i umrah. Tím se myslí hranice, které nemůže překročit poutník, aniž by nevstoupil do ihrámu:
- Dhú Huleifa – což je hranice pro obyvatele Medíny a směr Medíny
- Džuhfa – to je hranice pro obyvatele oblasti Šámu, Egypta, Maroka a dalších jejich oblastí
- Qarnu Menézil – to je hranice pro obyvatele oblasti Nadždu a také se jmenuje v dnešní době „Bis-Síl el Kabír“
- Jalamlama – to je hranice pro obyvatele Jemenu a této strany
- Dhétu Irq –je hranice pro obyvatele Iráku a obyvatele východu
Několik důležitých témat, co se týká těchto poloh
Téma první: Tyto polohy, které jsme zmínili, jsou proto, aby z nich dotyční vstupovali do ihrámu, ať už jsou místní obyvatelé, nebo jimi procházejí, pokud chtějí vykonat umrah nebo hadž.
Téma druhé: Kdokoliv bydlí mimo tyto oblasti, vstoupí do ihrámu z jeho domu, aby vykonal hadž a umrah. A kdokoliv bydlí v Mecce, vstoupí do ihrámu v Mecce a nepotřebuje, aby hledal a vcházel přes tyto oblasti. Ale pokud chce vykonat umrah, vstoupí do ihrámu z nejnižší části.
Téma třetí: Kdokoliv cestuje letadlem, vstoupí do ihrámu nad těmito oblasti ve vzduchu a není povolené, aby opozdil ihrám až do příletu na letišti Džidda, jak dělají někteří poutníci. Protože Džidda není „míqát“, není to oblast, kde se vykonává ihrám. A kdokoliv to nedodrží, oblékne se až v Džiddě, zanechal povinnost z povinností hadž a musí obětovat.
Téma čtvrté: Kdokoliv opomene a nevstoupí do ihrámu v dané oblasti, je pro něj povinností se vrátit a vstoupit do ihrámu z určeného místa míqátu. Protože tato povinnost je možná zvládnout a není povolené ji zanechat. Ale pokud se nevrátí a vstoupí do ihrámu z jiného místa, musí obětovat.
__________________________
1 Kapitola 2, verš 197
Úkony hadž
Ihrám
Ihrám je první pilíř z pilířů hadž. Myslí se tím úmysl a záměr vstoupit do úkonů. Jmenuje se ihrám, protože si věřící zakazuje sám sobě tímto úmyslem to, co měl dříve povolené. Jako třeba svatbu, vůně, stříhání vlasů a nehtů, oblečení.
Druhy ihrámu
Druhy ihrámu jsou tři:
- Et-temeti´u – to je, že si zadá úmysl vykonat umrah samotnou v měsíci hadž a když ji skončí a ostříhá se, zadá si ihrám na hadž ve stejný rok.
A řekne při tomto úmyslu ihrámu: „Lebejka umrah mutemeti´a bihá ilel-hadž“
- El qárun – to je spojení hadže a umrah. To znamená, že si zadá úmysl, aby je vykonal společně s jedním ihrámem a jednou cestou.
V této situaci řekne: „Lebejka umrah wa hadž“
- Ifrád – dá úmysl vykonat hadž samostatně.
Řekne: „Lebejka hadžen“
Upozornění:
Pro mutemeti-u a qárun je nutné obětování, pro ifrád není nutné.
Povinnosti ihrámu:
Ihrám pro muže má dvě povinnosti:
- Ihrám z oblasti míqátu, z příkazu proroka ﷺ a jeho činnosti
- Aby neoblékli nic sešitého
Co se týká žen, mají povinnost pouze první podmínku
Pokud zanechá poutník druhou podmínku z podmínek ihrámu, je nutné, aby obětoval. V tomto případě si může vybrat. Buďto půst tři dny a nakrmení šesti chudáků, nebo obětování ovce, jejíž maso rozdá pro chudé v oblasti haram. Toto musí vykonat, protože zanechal tuto povinnost. Ale pokud zanechá první povinnost, musí jen obětovat. Nemá na výběr.
Sunna ihrámu:
- Koupel. Kdokoliv by chtěl vstoupit do ihrámu, je doporučené učinit ghusl, i kdyby to bylo v době menstruace či poporodního krvácení ženy.
- Ostříhat si všechny nehty, knír, odstranit chlupy v podpaží, oholit ochlupení v oblasti přirození, navonět se před ihrámem
- Oblečení ihrám skládající se ze dvou částí. Z horní části zakrývající horní část těla a z dolní části, zakrývající dolní část těla, obě bílé.
- Vyslovovat „telbíja“ až do začátku obcházení Káby
„Lebejkalláhuma lebejk, lebejkelé šeríke lekelebejk. Innel hamde wa niamete lekewelmulk. Lé šeríkalek“.
(Ve významu: Slyším a odpovídám na Tvé volání ó Alláhu. Odpovídám Tobě, který nemáš žádného společníka. Věru veškeré poděkování a veškerá milost patří Tobě, i veškeré království. Nemáš žádného společníka.)
Aby se snažil do ihrámu obléci až po modlitbě, lepší po modlitbě povinné. ¹
_______________________________________________
1 „Šarh el-ídáh“ Nawáwí (str. 145)
Co ruší ihrám
Co ho ruší a je zakázané pro muže i ženy
- Odstraňování vlasů z hlavy, z celého těla holením, či jinak
- Stříhání nehtů na rukou i nohou
- Jakékoliv používání vůně po vstupu do ihrámu na oblečení, na tělo a na další
- Pohlavní styk a cokoliv k tomu vede. Také například svatební smlouvy, pohledy s touhou apod.
- Oblékání rukavic, a to jsou vlastně ponožky rukou
- Lovení a tím se myslí pozemní zvířata
Telbíja:
To jsou slova, která vyslovuje ten, který jde na hadž nebo na umrah. „Lebejkalláhuma lebejk, lebejkelé šeríke lekelebejk. Innel hamde wa niamete lekewelmulk. Lé šeríkalek“
Její posudek:
Je to sunna ihrámu a končí tím, když se pozdraví hadžar aswad (černý kámen v rohu Káby) a začne se obcházení.
Tawáf – Obcházení Káby
Obcházení Káby poutníkem, který vykonává umrah či hadž, sedmkrát. S úmyslem uctívání Alláha. Začíná se u černého kamene „hadžar aswad“ a také s ním končí, s tím, že je Kába celou dobu po levé straně
Pravidlo ohledně tawáfu:
Pravidlo ohledně tawáfu se liší dle jeho druhu:
- Tawáf qudúm (tawáf při příchodu) – ten je doporučený pro toho, kdo vstoupil do posvátné mešity
- Tawáf umrah – to je tawaf při vykonávání umrah a tawáf ifáda – který je při hadž, což jsou pilíře z pilířů umrah a hadž.
- Tawáf wadá-a (tawáf na rozloučenou) – ten je povinný z povinností hadž
Sunna tawáfu:
- Běhání, což je sunna jen u mužů, a to při příchozím tawáfu, speciálně při prvních třech kolech
- Odkrytí pravého ramene u mužů, pouze při příchozím tawáfu
- Políbit hadžar aswad
- Nemluvit při tawáfu, jen když je to důležité
- Prosby, připomínání si Alláha a podobné
- Otřít pravou rukou jemenský roh, bez políbení
- Dvě raká-a po tawáfu
- Pít vodu zam zam po skončení dvou raká-a
Podmínky tawáfu:
- Úmysl při začátku obcházení
- Být očištěn z velké i malé nečistoty
- Zakrytí aury
- Vykonávat tawáf uvnitř posvátné mešity
- Aby byl tawáf kolem posvátného Domu. Kdyby obcházel jinak, není to tawáf
- Aby byl posvátný Dům po levé straně. Pokud by byl po pravé, není to platné
- Aby se začínalo u černého kamene. Pokud by začal u jiného, tak to neplatí a pokud by začal před ním, tak to platí až od něj.
- Aby bylo obcházení sedmkrát
- Aby nebyly mezi jednotlivými koly dlouhé pomlky, kromě omluvitelné situace, jako je povinná modlitby či nějaké těžkosti
Sa´í – Chození mezi horami Safa a Marwa
Pravidlo ohledně sa´í:
Sa´í je pilíř z pilířů hadž a bez něj není hadž dokončena
Jeho podmínky:
Pro správné vykonání jsou nutné tyto podmínky
- Aby byl vykonán po správném tawáfu
- Postup – a to, že se začíná na Safa a končí na Marwa
- Aby se prošlo sedmkrát celkově
Stání na Arafa
Jeho pravidlo:
Stání na Arafa je pilíř z pilířů hadž a nikdy nebude dokončená hadž věřícího bez něj, protože prorok ﷺ řekl:
„Hadž je Arafa.“ ¹
____________________________
1 „Sahíh sunan ebí Dáwúd“ (1/367)
Pravidlo ohledně toho, kdo vynechal Arafa
Kdokoliv vynechal nebo nestihl stání na Arafa, převede svoji hadž na umrah a odpadá od něj to, co následuje po stání na Arafa, což znamená pobyt na Muzdalifa, Miná a házení kamenů. Vykoná tawáf a sa´í, oholí se či ostříhá a musí nahradit hadž, kterou nestihl. I kdyby pro něho byla jenom doporučená.
Také musí obětovat. A pokud neobětuje, tak se postí tři dny v hadž a sedm dní poté, co se vrátí domů.
Témata týkající se stání na Arafa
Téma první: Kdo odejde z Arafa před západem slunce, musí obětovat povinně.
Téma druhá: Kdokoliv se zpozdí a nemohl stát na Arafa, až v noci, tak to nevadí a je omluven.
Téma třetí: Stání na Arafa je v pořádku, co se týká ženy s menstruací, poporodním krvácení, či člověka v nečistotě, protože není podmínkou pro stání na Arafa být očištěn.
Zdržování se na Muzdalifa
Pravidlo ohledně zdržování se na Muzdalifa:
Zdržování se na tomto místě je povinnost z povinností hadž a kdokoliv ho zanechá, je nezbytnou povinností, aby obětoval. ¹
Pravidlo ohledně toho, kdo zanechá pobyt na Muzdalifa
Kdokoliv zanechá pobyt z důvodu, že to nemohl zvládnout, protože musel stát na Arafa až v noci, tak to nevadí a jeho hadž je správná. Ale pokud to zanechal bez žádné omluvy, tak musí obětovat. A na tom se shodli všichni učenci.
_____________________________________________
1 „Bidá-i-u es-Sanái-u“ (2/135), „el Mughní“ (1/469)
Vrhání kamínků 1
Pravidlo ohledně vrhání kamínků
Všichni učenci se shodli na tom, že je to povinnost. A kdokoliv by něco z toho zanechal, musí obětovat.
Čas vrhání
Co se týká vrhání Aqaba, ten začíná po východu slunce v den obětování a pokračuje až do západu slunce. A to se týká těch, kteří nemají žádnou omluvu. Ale ti, co mají omluvu, začínají v noci svátku.
Co se týká dnů tašríq, začíná čas vrhání po poledni a není povolené dříve. A pokračuje až do západu slunce
___________________________________________________________
1 „Adwáu el bejéni“ (5/588), „Keššéfu el Qaná´i“ (2/498), „Vysvětlivky od Ibn Abidín“ (2/513), „enNihája“ 1/292
Podmínky pro vrhání kamínků
- Aby bylo sedm kamínků na každý sloup
- Aby bylo sedm hodů. Pokud by hodil všechny najednou nebo na dvakrát, platí to jako jeden hod.
- Aby bylo vrhání malými kamínky, není povoleno ničím jiným
- Aby se hod fakticky uskutečnil a kamínky se dotkly stěny
- Postup mezi sloupy. Začíná se u malého, poté středního a pak největšího
Pravidlo ohledně pověření házením
Je povolené, aby někdo malý pověřil někoho jiného, protože se bojí obrovského davu lidí
Je povolené pro neschopného házení, jako starého, nemocného, těhotnou atd., aby pověřili někoho, kdo bude házet za ně. Ale podmínkou je, že to musí být člověk, co vykonává hadž. ¹
____________________________
1 „Kitáb el Hadž“ autora (str.117)
Stříhání a holení vlasů
Pravidla ohledně toho:
Jsou to povinnosti z povinností hadž, které když se nevykonají, musí se obětovat. Ze slov Alláha Vznešeného: Abyste vstoupili do Posvátné mešity, bude-li chtít Bůh, bezpečni, s vašimi oholenými hlavami a ostříháni a nebudete mít strach! ﴿ 1
Čas stříhání a holení je ve „dnech obětování“ a je povolené to prodloužit až do posledního dne dnů tašríq.
Několik témat ohledně holení a stříhání
První téma: Všichni učenci se shodli na tom, že oholení anebo ostříhání vlasů je platné a dostačující pro uskutečnění úkonu
Druhé téma: Všichni učenci se shodli na tom, že holení je lepší než stříhání, kromě u mutemeti´a, protože se člověk ostříhá a oholení nechá až na hadž.
Správnější je povinnost oholení či ostřihání celé hlavy, protože je to bližší k uskutečnění uctívání. Neboť prorok ﷺ si oholil celou hlavu.
__________________________________
1 Kapitola 48, verš 27
Porážka
Tím se myslí to, co vydá poutník na hadž nebo na umrah přiblížením se k Alláhu z obětování dobytka, z něhož jsou krávy, velbloudi nebo ovce. ¹
__________________________________
1 „el Mažmú´“ (str. 8/268)
Rozděluje se na dva druhy:
- Oběť šukrán (oběť poděkování)
- Oběť džabrán (oběť nutná)
- Oběť poděkování – to je povinná oběť pro ty, kteří jsou mutemeti´a a qárún jako poděkování Alláhu Nejvyššímu za to, že je poctil, aby vykonali tuto obrovskou věc. A to je povinnost.
- Oběť nutná – je nutná a povinná jako vykoupení za nějaký nedostatek či chybu v umrah či v hadž, nebo za vynechání povinnosti, nebo za vykonání nějaké věci, která ruší hadž. A to je z odvětví povinných obětování.
Podmínky, které jsou nutné pro oběť:
- Aby to bylo z dobytka
- Aby byla oběť zdravá, bez žádné vady
- Aby byl věk velblouda pět let, krávy dva roky, kozy jeden rok a ovce šest měsíců.
Obětování poděkováním se liší od obětování nutného v tom, že u poděkování je povolené, ba doporučené, aby z něj jedl poutník. Ale v oběti nutné není povolené, aby z toho jedl, ale je povinné, aby to dal jako almužnu pro chudé v posvátném městě.
Pobyt v Miná
Jeho pravidlo:
Všichni učenci se shodli na povinnost pobytu v Miná. To znamená tedy, kdokoliv zanechá pobyt v Miná, je nutné, aby obětoval. I kdyby zanechal všechny noci, nebo jen jednu z nich. ¹
Komu odpadá pobyt v Miná:
Pobyt v Miná odpadá nemocnému nebo tomu, který se o něj stará. Také těm, kteří jsou spojeni s důležitými oficiálními stranami, které se pojí se správným průběhem pro poutníky. A to s povolením od důvěryhodných učenců.
Žádaný pobyt:
Tím je myšleno, aby poutník setrval v Miná noc 11. a 12., když pospíchá. A noc 13., když se může zpozdit.
______________________________________
1 Pobyt v Miná v „el-Hadája“ (1/149), „el Mughní“, „Zéd el Ma´ád“ (2/285)
Co se týká důkazy ze sunny
je hadíth od Abdulláha bin Umar, nechť je s nimi Bůh spokojen, že řekl prorok Muhammed ﷺ: „Islám je postavený na pěti…“. A zmínil hadž. 1
A také hadíth od Ebí Hurajra, nechť je s ním Bůh spokojen, že řekl: Promlouval k nám posel Boží ﷺ a řekl: „Ó lidé, věru vám Alláh
předepsal vykonání hadž, tak jí vykonejte.“ A řekl nějaký muž: „Každý rok, posle Boží?“ A prorok ﷺ mlčel, do té doby, než se zeptal třikrát. Poté prorok ﷺ řekl: „Kdybych ti odpověděl ano, byla by to povinnost a nezvládli byste to.“
Důkazů z knihy Alláha a cesty proroka Muhammeda několik. Co se týká důkazů od velkých učenců, tak jich shromáždili velmi mnoho. Z nich například el Kásání v jeho knize Bidá-i-u es-Sanái-u 2 a ibn Qudáma v jeho knize Mughní.
_______________________________________________
1 Již zmíněno na str. 130
2 Muslim (3/102)