Daň (Zakát) v Islámu
Důkazy z Knihy Alláha:
Ve slovech Vznešeného: A dodržujte modlitbu a dávejte zakát a sklánějte se s těmi, kdo se sklánějí! ﴿ 1
Ve slovech Vznešeného: A dodržujte modlitbu a dávejte zakát, a cokoliv předložíte od sebe samých, to u Boha naleznete. Věru Bůh o všem, co děláte je vidoucí. ﴿ 2
Ve slovech Vznešeného: A když budou činit pokání a budou dodržovat modlitbu a dávat zakát, tak je nechte na jejich cestě. ﴿ 3
___________________________________________________________
1 Kapitola 2, verš 43
2 Kapitola 2, verš 110
3 Kapitola 9, verš 5
Asaalam alejkum bratři a sestry….
požehnaný Ramadan mubarak….
Zjednodušili jsme pro všechny možnost placení zakátu a zakátu elfitr. Také různé jiné almužny hlavně pro Muslimy v české republice.
Přejeme od Boha, aby vše přijal s upřímností od nás všech. Islámská asociace pro muslimy v ČR
الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الكريم وبعد…
يسرنا تقديم لنا ولكم “ التسهيل “ في أداء فريضة الزكاة وغير من صدقات لله عزوجل.
نركز على مسلمي في جمهورية التشيك وسلوفاك
وياتي تفاصيل مشروعات الدعوية في الصفحة الخاصة بذلك..
جزاكم الله خيرا
Zakát můžete zaplatit v jakékoliv měně, systém převede vždy platbu na CZK – Českou měnu v aktuálním kurzu měny
النظام يقبل كل عملات من كل بطاقات الصرفية في العالم
Zde můžete přepočítat cenu zakátu v jiné měně
Do kolonky „CZK 1“ napište cenu zakátu v korunách českých – CZK
Currency Converter CZK/EUR: Čt, 21 Lis.
Co je zakát všeobecně
Je to povinné právo ve specifickém majetku, pro specifickou skupinu, ve specifickém čase, k dospění spokojenosti Alláha a očištění duše, majetku a společnosti. ¹
Důležitost a moudrost pro jeho předepsání
Zakát je v islámu obrovsky důležitý, a proto moudrost v jeho předepsání poukazuje jasným důkazem na jeho důležitost. Proto sdělíme několik moudrostí z jeho předepsání. A přemýšlejme nad touto moudrostí a velkou důležitostí tohoto mocného pilíře.
Důkazy pro jeho povinnost
Jsou doloženy texty z Knihy Alláha a cesty proroka ﷺ, které jasně poukazují na povinnost zakátu. Prorok ﷺ vysvětlil, že je to jeden z důležitých silných pilířů tohoto náboženství.
Komu se vydává zakát el fitr a kdy
Zakát el fitr se vydává chudým a potřebným.
Vydává se před sváteční modlitbou známou pod názvem ID AL FITR.
Může se vydat i několik dní před tím a je to za každou lidskou duši, zpravidla to platí živitel rodiny za všechny, ale může si to každý platit sám.
! Po sváteční modlitbě už to není ZAKAT AL FITR, ale počítá se to jako almužna. !
Je to speciálně pro chudé a potřebné v zemi toho, který zakát vydává?
Ve skutečnosti je povolené vydat ho kdekoliv, kde je to pro všeobecné dobro věřících. Ale je lepší, aby to bylo v místě bydliště.
__________________________________________
1 „Kitáb ez-Zakát“ autora (str.11)
Objasnění několika moudrostí z předepsání zakátu:
- Očištění lidské duše z ohavnosti lakomství, chamtivosti a zla.
- Soucítění s chudáky a naplnění potřeb chudých, potřebných a těch, kterým to bylo odepřeno.
- Uskutečňování různých společenských zlepšení, na kterých se staví život národa a jeho štěstí.
- Hranice pro toho, kdo stále shromažďuje majetek. Bohatí lidé nebo obchodníci mohou držet a omezovat peníze jenom v určité skupině lidí, a tak učinit město jen pro bohaté
- Vytváří islámskou společnost jako jednu rodinu, kde jsou k sobě všichni navzájem laskaví. A ti, kteří jsou schopni, pomáhají těm, kteří nemohou. A bohatí pomáhají těm, kteří mají těžkosti
- Hasí horkost nenávisti chudých k bohatým a jejich závisti k nim
- Potírá finanční zločiny – jako jsou rabování a loupeže
- Očisťuje majetek – to znamená, že ho zvětšuje
- Je to důvod pro seslání dobra. ¹
_____________________________________________
1 Výklad se jmenuje „Eš-šarhu el memt´a alé zéd el mustaqn´a“ (6/12-14), „Menhédž el Muslim“ (str 367)
Rozdíl mezi povinnou daní (zakátem) a daní 1
- Zakát se vydává s úmyslem přiblížení se k Bohu Vznešenému. Je to tedy založeno na něčem jiném než u běžné daně, protože ta je povinná díky státním záležitostem.
- Zakát je právo, které určil zákon Boží. Na rozdíl od běžných daní, protože ty určuje vládce země a může je navýšit či snížit podle situace země.
- Zakát spravuje a rozděluje Boží zákon, který určil Bůh, ale běžná daň se shromažďuje v národních bankách a vynakládá se na různé potřeby země.
- Zakát je povinnost předepsaná věčně, dokud je na zemi islám a věřící, ale běžná daň nemá žádnou pevnou podobu a věčnost. 2
______________________________________________
1 „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 57)
2 „Sahíh Buchárí“ (1/15)
Postačí běžná daň místo povinné daně?
V rozdílech mezi zakátem a běžnou daní, které jsme sdělili před chvílí, vidíme, že není možné za žádné situace zaměnit běžnou daň namísto zakátu. Pokud by to bylo povoleno, učinili bychom rozsudek nad tímto pilířem, to znamená pilířem zakátu.
A tak není v žádném případě nikdy povoleno a nesmí se dávat běžná daň na postavení zakátu. Protože zakát náleží určeným specifickým odvětvím a není povoleno ho vydat jinam. Zakát je určen v jeho stanovených kvótách a je určeno komu náleží.
Souhrnně můžeme tedy říci, že běžná daň není na místě zakátu a to je jasný posudek všech učenců. 1 Je to z důvodu, že zakát je předpis od jediného Boha a daň předepsali lidé.
____________________________________________________
1 Posudky Ibn Tejmíjja (25/93); Odvětví fiqhu uctívání, Muhammed el Husejní (str 65); Fiqh Zakát, Qaradáwí (2/1119)
Podmínky zakátu
Podmínky, které se pojí s tím, kdo má zakát vydat:
- Islám (věřící v jediného Boha a proroka Muhammeda ﷺ)
- Zodpovědnost
- Svoboda (ne otroctví)
- Úmysl
Podmínky, které se pojí s majetkem samotným:
- Dotyčný musí být jeho jediným majitelem a celkově ho musí vlastnit
- Rostoucí majetek, který má peněžní hodnotu
- Aby ten daný majetek dospěl výše platné pro zakát
- Musí proběhnout roční doba vlastnictví toho majetku
- Aby to byl přebytek od základních věcí ¹
_______________________________________________
1 „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 63)
Posudek ohledně popření zakátu
Může se stát, že někdo zapře zakát ze dvou důvodů:
První důvod: Popře ho zapřením, že je to zákonná povinnost. S tím se pojí dvě situace:
- situace: Když je člověk nový v islámu, považuje se za neznalého, nebo vyrůstal daleko od možnosti vzdělání v tomto ohledu.
V tomto případě nemůže být posudek, že popírá Boha, až poté, co se osvětlí jasné důkazy o jeho povinnosti. A kdyby i poté, co se mu dostaly jasné důkazy, že je to povinné pro věřícího člověka, toto popřel, považuje se za člověka, který popírá Boha - situace: Dotyčný patří mezi ty, u kterých je pravděpodobné, že to zná a ví, protože žije v zemi islámu, kde jsou všichni věřící. A tento člověk se posuzuje jako ten, který Boha popírá.
Druhý důvod: Člověk zapře zakát chamtivostí a lakomstvím s tím, že ví, že je to povinné. Ten se neposuzuje jako ten, který v Boha popírá a může být rozhodnuto o odnětí zakátu z jeho majetku soudním procesem, podle rozhodnutí vlády země. Ale to pouze v případě, pokud je vládce spravedlivý a je dané, že rozdělí zakát tak jak má, dle Božího zákona a nevezme více, než je předepsáno v zakátu. Ale pokud je vládce nespravedlivý, nemá právo tento majetek brát. ¹
__________________________________________________
1 El Mughní: (2/435), „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 75, 76)
Rozdělení zakátu
Tím je myšleno objasnění, komu se zakát rozděluje a kdo si ho zaslouží. Bůh Nejvyšší stanovil, komu náleží zakát a ustanovil ho pouze mezi osmi, a to jsou:
-
Chudí
-
Chudáci
-
Ti, co rozdělují zakát
-
Ti, kteří spojují srdce věřících
-
Otroci
-
Dlužníci
-
Ti, kteří jsou na stezce Boží
-
Cestující
První: Chudí
Chudý člověk je ten, který nemá v základu nic. A je řečeno, že je to ten, kdo má velmi malé množství majetku a peněz, a nestačí mu to.
U chudého člověka se musí počítat také s tím, že nemá na starost jen sebe samého, ale také ty, které má on sám na starosti.
A neznamená to jen to, co mu stačí z jídla, pití, ubytování, oblečení, ale také se to obrací k cudnosti.
Pokud bychom tedy vzali v potaz, že člověk je potřebný se oženit a má sice jídlo, pití, oblečení, kde bydlet, ale nemá na věno, může se vydat ze zakátu na to, aby měl potřebný na svatbu, i kdyby to bylo hodně.
Otázka ohledně chudého:
Kdyby muž schopný si vydělávat neměl peníze, ale chtěl by se jít vzdělávat. Má se mu dát zakát?
Ano, má se mu dát zakát, protože studium je druh snažení na cestě Alláha.1
_______________________________
1 „Raudu el murabau“ s doplňky od Ibn Qásim (3/310), Výběry od Ibn Tejmíja str.105
Druzí: Chudáci
Chudák je ten, který je chudší než chudý. Ale má to, co mu stačí k pokrytí nejdůležitějších potřeb.
Prorok ﷺ vysvětlil: „Není chudák ten, který chodí mezi lidmi a dávají mu porci nebo dvě porce, či datli nebo dvě datle. Ale chudák je ten, který nenajde bohatého, který by mu uštědřil a nikdo si ho nevšimne, aby mu dal almužnu. A on stejně neprosí lidi.“ 1
Chudáci následují v posudcích chudé.
Třetí: Ti, co rozdělují zakát
To jsou ti, které vůdce vybral, aby shromažďovali almužny. A těmto lidem vůdce rozdá zakát. Dá jim to, co jim stačí a vynahradí jim to čas a úsilí vynaložené při shromažďování těchto almužen.
Takto se jim odmění práce, i kdyby byli bohatí a nepotřební.
__________________________
1 Zaznamenal Buchárí (2/153), a Muslim, odvětví Zakátu (34, č.112)
Čtvrtí: Ti, co spojují srdce věřících
To jsou ti, kteří se starají o vztahy lidí a spojují srdce. Jsou tři druhy:
- Člověk, u kterého je předpoklad, že přijme islám
V podstatě je to člověk, který není muslim a je viditelná možnost, že přijme co nejdříve islám. Ale pokud není viditelná možnost, že přijme islám, nesmí se mu vydat ze zakátu. Šance, že přijme islám, se pozná podle různých znaků. Například je často s muslimy, čte s nimi hodně knih, hledá poznání atd.
- Aby se tím zamezilo zlo
To znamená, když je nějaké zlo pro věřící lid, jejich majetek, soukromí atd. a někdo to chce narušit, tak je možnost vydat ze zakátu, aby zamezil tomuto zlu.
- Na podporu síly víry
Například když je muž slabý ve víře a vynechává několik povinností, tak se mu vydá ze zakátu, aby se posílila jeho víra.
Pátí: Otroci
Jsou druhy:
- Vykupující se otroci
To jsou ti, kteří kupují sami sebe od svých pánů. Vydá se jim ze zakátu, aby byli svobodní.
- Když se věřící člověk ocitne v rukou nepřátel muslimů
Vydá se ze zakátu, aby byl osvobozen.
- Otroci k vykoupení
Když je nějaký otrok, kterého je potřeba vykoupit, aby byl osvobozen.
Šestí: Dlužníci z jistého důvodu
Dlužník je ten, který si na sebe vezme dluh, aniž by hřešil u Boha a Jeho proroka ﷺ. Jeho dluh se mu může omluvit a vydat na něj ze zakátu, aby ho splatil.
Dlužníků jsou dva druhy:
- Dluh z důvodu napravení situace znesvářených stran
Když je například nějaká skupina znepřátelená s druhou skupinou a je mezi nimi velké pokušení a nenávist, tak se tímto mohou udobřit. Ale je nutné, aby nebyla možnost jejich udobření jiná než penězi.
Člověk, který je chce udobřit, řekne například: Dám každému z vás určitou částku peněz s podmínkou, že se udobříte. A oni souhlasí. Tomuto muži se tedy vydá ze zakátu, aby toto nepřátelství udobřil, i kdyby byl bohatý.
- Dlužník sám za sebe, z důvodu chudoby.
To znamená něco, co se týká jeho chudoby, například kvůli chudobě nemůže mít vztah, i kdyby měl na živobytí pro sebe i pro rodinu.
Otázka: Vykoupení dluhu chudého dlužníka s úmyslem zakátu
Tuto otázku vysvětlíme na příkladu: Muž půjčil chudému člověku částku 50 000,- a ten, kdo půjčil tu čátku, má vydat zakát stejnou částku, jako půjčil dluh. Může tedy vydat částku a říci, že padá tento dluh, s úmyslem, že to dává jako zakát?
Nejsprávnější je, že to není povolené a nesmí se to. Protože zakát znamená vzít od někoho a dát to druhému. A toto se staví na úroveň vydání nečistého (jako jsou v základě dluhy) z dobrého.
Sedmí: Ti, kteří jsou na stezce Boží
To jsou bojovníci, jejich zbraně a vše, co je podporuje v obraně náboženství na stezce Boží.
A také někteří učenci vnořili některé dobré skutky a vyjadřování dobrého chování k rodičům pod odvětví na stezce Boží. Ale to není dobrý pohled, protože pokud by to bylo správné, tak by to bylo zmíněno v Koránu, nebo prorokem ﷺ.
Správné je zmíněno „na stezce Boží“ jen pro ty, kteří brání vojensky mír náboženství. A vše, co je podporuje v této obraně na stezce Boží a nic ostatního. ¹
____________________________
1 El Mumta´a (6/231-232), „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 115)
Osmí: Cestující
Tím se rozumí cestující člověk, kterému se něco přihodilo na cestě a nemá žádnou možnost, jak se například vrátit zpět do své země. Tomu se dá ze zakátu dle jeho potřeby, i kdyby byl ve své zemi boháč, s ohledem na to, co se mu přihodilo na jeho cestě. A pokud se něco takového stane, vydá se mu zakát pouze v případě, že je jeho cestování za věcmi povolenými.
Důkazy z cesty proroka ﷺ:
- Známý výrok o Džibrílovi, ve kterém je zaznamenáno: „Islám je, že dosvědčíš, že není božstva kromě jediného Boha a že Muhammed ﷺ je posel Boží, dodržuješ modlitbu, odvádíš zakát, postíš se Ramadán a putuješ k Domu, pokud jsi toho schopen.“ 1
- Od ibn Umara, kéž je s nimi Bůh spokojený, že Pravil prorok ﷺ: „Islám je postaven na pěti: Dosvědčení, že není božstva kromě jediného Boha a Muhammed je posel Boží, dodržování modlitby, vydávání zakátu, půst v Ramadánu, pouť k Domu“. 2
A toto byly některé z textů z knihy Alláha cesty proroka ﷺ, které jasně poukazují na to, že zakát je z pilířů islámu a staví se na něm. A islám a nebude celistvý, jenom s ním. 3
_____________________________________________
1 „Sahíh Buchárí“ (1/15)
2 Buchárí (1/8)
3 „Kitáb ez-Zakát“ autora (str. 34,35)