Víra (ímén) potvrzení
Pravil Bůh Vznešený:
A řekli vesničané: „Uvěřili jsme!“ Řekni (proroku Muhammede): „Neuvěřili jste! Spíše řekněte: „Přijali jsme tuto cestu“, ale víra ještě nevešla do vašich srdcí. ﴿¹
Řekl prorok ﷺ: „Víra je, že věříš v jediného Boha, v Jeho anděly, v Jeho knihy, v Jeho posly, v den poslední a věříš v osud dobrý a špatný.“ ²
Řekl Hasan Basrí ³: „Víra není nějaké doufání, či hypotéza, ale je to něco usazeného v srdci, co se potvrzuje činy.“
_________________________________
1 Kapitola 49, verš 14
2 Buchárí (1/20), Muslim (1/30)
3 El Hasan bin ebí el Hasan el Basrí: Říkalo se mu Abú Saíd, nar. v Medíně 2 roky před koncem vlády Umara bin Chattába (společníka proroka ﷺ), zemřel 110 hidžry
Základy víry
Základů víry, ve které je nutné věřit, je šest, které Bůh sdělil v Jeho Knize a také je potvrdila v tomto podání cesta a život proroka Muhammeda ﷺ.
Řekl Bůh Vznešený: Není dobro v tom, abyste obraceli vaše tváře k východu a západu, ale dobro je v tom, kdo uvěřil v jediného Boha, v den poslední a v anděly a v knihy a v proroky…﴿ ¹ ,
A každou věc Jsme vskutku v určených rozměrech stvořili.﴿ ²
Tyto verše zmiňují šest základů víry, kterými jsou:
Co se týká textů proroka ﷺ, těch je mnoho a postačí nám zmínit jeden důkaz z nich. Ten je stěžejním sloupem vysvětlení základů íménu, islámu a ihsénu. A to je výrok, který se jmenuje Džibríl a v něm se říká: Sděl mi něco o víře. Řekl ﷺ: „Víra je, že věříš v jediného Boha, v Jeho anděly, v Jeho knihy, v Jeho posly, v den poslední a v osud dobrý a špatný.“ 3
A toto je šest pilířů víry, které teď ukážeme v hlubším podání.
____________________________________________
1 Kapitola 2, verš 177
2 Kapitola 54, verš 49 se říká: Sděl mi něco o víře. Řekl ﷺ: „Víra je, že věříš v jediného Boha, v Jeho anděly, v Jeho knihy, v Jeho posly, v den poslední a v osud dobrý a špatný.“
3 Sahíh Buchárí, 1/5
První pilíř víry: Víra v Toho jediného určitého Boha
Víra v Toho jediného určitého Boha (arabsky Alláha) znamená potvrzení a ztotožnění se se vším, co je nutné pro dodržování předpisů a přijetí ze zpráv o tom, že pro tento svět existuje stvořitel.
Je to samostatný Pán ve svém panství, božství, vlastnostech a pojmenováních. A v tomto významu, který nám byl sdělen, je nám vysvětleno, že víra v Alláha obsahuje tyto záležitosti:
Na existenci stvořitele poukazují čtyři záležitosti:
Boží zákon
přirozenost
Rozumové důkazy na existenci jediného Boha
Tento svět se vším, co se v něm nachází z vesmírných znamení a hmatatelných objektů, které dokazují rozumově, že existuje stvořitel. Věru tento svět a všechny světy v jejich dokonalosti, rozlehlosti a systémovosti vyžadují potřebu činitele, který to zapříčinil. A není možné, aby vytvořily samy sebe.
Bůh Vznešený řekl: Cožpak z ničeho byli stvořeni, či sami jsou stvořiteli anebo stvořili nebesa i zemi? Ne, oni nejsou si jisti! ﴿
Vyprávěl Džubeir bin Mat´am, když slyšel tyto verše a v té době ještě nebyl muslimem: „Moje srdce létalo v tu chvíli a bylo to poprvé, kdy se probudila víra v mém srdci.“ ²
A Bůh vede a poukazuje svým služebníkům, aby používali důkazy k Jeho poznání přes zjevná znamení, jenž stvořil.
Jak pravil Vznešený: Na zemi znamení jsou pro přesvědčené. ﴿ ³
To znamená: Podívejte se na tuto planetu, na vše, co je na ní ze znamení, která poukazují na obrovskou moc Toho, kdo ji stvořil, a na jasnou neomezenou schopnost vytvářet veškerou přírodu.
________________________________________
1 Kapitola 52, verše 35-36
2 Zaznamenal Muslim v „es-Salát“ (463) a Buchárí v „Syfa es-Salát“ (2/206)
3 Kapitola 51, verš 20
Smyslové důkazy na existenci stvořitele
Člověk prosí svého Pána Vznešeného o vše, co by chtěl v tomto životě. Říká: „Ó Pane…“ a prosí ho o něco, co chce. A dospěje až k tomu, že On jeho prosby vyslyší. A vidí to na vlastní oči. Není to snad důkaz, že existuje? Tuto skutečnost vidí a potvrzují i ti, co jediného Boha i ateisté.
Jak nádherný je tento příběh, který jsem slyšel, jenž vyprávěl jeden člověk, zabývající se vyzýváním k islámu: „Když jsme cestovali do několika zemí, nastoupili jsme jednoho dne do letadla a najednou začalo letadlo vykazovat známky poruchy. Cestující cítili, že zahynou. Tak jsem si vzal Korán a přišel ke mně jeden člověk, který neuznával existenci Boha a řekl: Čti co nejvíce nahlas a postavil se vedle mě. A říkal: Přidej, přidej, zvyš hlas. Snad nás Bůh zachrání. A opravdu díky Bohu jsme se z tohoto nebezpečí zachránili.“
Není to nic neobvyklého. Dělá to většina lidí, kteří Boha, nebo přidružují. Jak pravil Bůh vznešený v Koránu: A když nastupují na loď, modlí se k Bohu upřímně, zasvěcují Mu svou víru v Jeho jedinost, když však vítězně jsou na souši, stále pokračují v přidružování k Bohu.﴿ ¹
A to je hmatatelný důkaz na existenci stvořitele.
_______________________________________
1 Kapitola 29, verš 65
Důkazy přirozenosti na existenci stvořitele
Mnoho lidí, u kterých se nepoškodila jejich přirozenost, věří v existenci stvořitele. I zvířata věří ve stvořitele. Přirozenost je v podstatě poznání svého Pána a Jeho jedinečnosti.
Jak řekl Bůh Vznešený: A vzal tvůj Pán z niter dětí Adama jejich potomky a nechal je svědčit proti jim samým. „A nejsem snad váš Pán?“ Odpověděli: „Samozřejmě, dosvědčujeme to“; abyste neřekli v den zmrtvýchvstání: „My jsme o tom byli nevědomí“, nebo abyste říkali: „Přidružovali naši otcové před námi a my jsme pouze potomci jejich po nich. Chceš nám dát zahynout za to, co dělali ti, kteří byli v bludu?“﴿ ¹
Tyto verše jsou důkazem, že člověk je vlastně naplněn touto přirozeností s dosvědčením existence stvořitele.
___________________________________________
1 Kapitola 7, verš 172-173
Důkazy Božího zákona na existenci stvořitele
Věru přišli poslové se zákony Božími, které obsahují veškeré dobro pro všechna stvoření. A to je důkaz na to, že Ten, který je vyslal, je Pánem všech světů. Stejně tak jako tento Korán, u kterého je nemožné, aby lidstvo přišlo s něčím podobným.
A také poukazem na existenci stvořitele jsou všechna zvířata v přírodě, hory, řeky, oceány, moře, rozdíly v řečech u lidí, barvy pleti, všechny rozdíly v pochopení, rozumu, v různých činnostech, ve štěstí, smutku, v zadávání různých zákonů a předpisů.
I moudrost sestavení všech kostí v těle, které jsou dány tam, kde mají být, a které všechny potřebujeme, je poukazem na stvořitele.
Druhý pilíř víry: Víra v anděly
Kdo jsou andělé: Jsou to bytosti ze světa nepoznatelného, které Bůh stvořil ze světla a učinil je dokonale poslušné a pokorné Jemu samotnému. Všichni mají speciální úkoly, které jim Bůh určil. Například Džibrílovi bylo předepsáno zjevení, andělu Isráfílovi bylo přiděleno zatroubení na pozoun a je také jeden z těch, který nese trůn Alláha. Mikaíl je pověřen pro déšť a rostliny. A další andělé byli pověřeni například tím, aby brali duše lidí synů Adamových. A to je anděl smrti a andělé, kteří jsou s ním. A také mnozí další, o kterých víme jejich činnosti a jejich pověření.
Jak můžeme věřit v anděly?
1. Věříme, že jsou ze světa nepoznatelného a není možné je vidět. Mohou být viděni, ale v základu viděni nejsou. Jsou to stvoření ze světla, nejpokornější stvoření k Bohu.
Řekl Bůh Vznešený: a nejsou neposlušní k Bohu v ničem, co jim přikázal, a vykonají vše, co jim je poručeno. ﴿ ¹
2. Věříme v jejich jména, která známe a věříme v jejich zaměstnání, které víme, že vykonávají.
Plody víry v anděly:
1. Znalost a vědění o mocnosti Boha, Jeho síle a vládcovství
2. Děkování Bohu za starost o potomky Adama z toho pohledu, že Bůh určil mnoho andělů, aby je ochraňovali
3. Láska k andělům za to, co vše vykonávají z uctívání jediného Boha ²
_____________________________________
1 Kapitola 66, verš 6
2 Přednášky o aqídě od šejcha Sáliha el Fauzén (1/281)
Třetí pilíř: Víra v knihy
Víra v knihy znamená celkové potvrzení toho, že byly všechny seslány od Boha Vznešeného pro všechny lidi a služebníky se zjevnou pravdou, vysvětlením vědění a správným vedením. A že tyto knihy jsou slovem Božím, ne slovem někoho jiného.
Víra v knihy zahrnuje několik záležitostí:
Jejich seslání od Boha je skutečností
Víra ve všechny jejich pojmenování, které nám byly dány z vědění. Např. Korán, který byl seslán k proroku Muhammedovi ﷺ, Tóra, která byla seslána Mojžíšovi, mír s ním, Evangelium, které bylo sesláno Ježíši, mír s ním, Zabúr, který by seslán Dáwúdovi, mír s ním. Co se týká knih, u kterých neznáme pojmenování, věříme v ně všeobecně.
Potvrzení všeho správného, co je v nich za zprávy, jako třeba zprávy z Koránu a všechny zprávy, které nebyly překrouceny ze všech předešlých knih.
Dodržování předpisů, které nebyly smazány, spokojenost a odevzdání se jim. A všechny předešlé nebeské knihy jsou předpisově smazány Koránem vznešeným.
Řekl Bůh Vznešený: A seslali Jsme ti Písmo s pravdou, potvrzující to, co už před ním bylo zde z Písma, rozhodující nad nimi. ﴿1
To znamená, že nad nimi rozhoduje, a proto není povoleno vykonávat jakýkoliv předpis z předešlých nebeských knih, kromě těch správných z nich, které potvrdil Korán.
Plody z víry v knihy:
Podstata znalosti vědění o starosti Boha o Svá stvoření z pohledu, že každému národu seslal knihy, aby je vedl správnou cestou.
Znalost moudrosti Boha z pohledu, že předepsal každému národu to, co jim nejvíce vyhovuje v jejich situacích.
Řekl Bůh Vznešený: Pro všechny z vás Jsme určili pravidla a dané osnovy. ﴿2
Poděkování za tu obrovskou milost, která v tom je. 3
______________________________________
1 Kapitola 5, verš 1
2 Kapitola 5, verš 1
3 Výklad Základy víry od šejcha Muhammeda bin Sálih el Utsejmín
Čtvrtý pilíř: Víra v posly
Kdo jsou poslové? Jsou to lidé, které Bůh vybral, aby byli prostředníky mezi Ním a Jeho stvořením. A to proto, aby sdělili to, co předepsal a co je jejich povinností k jedinému Bohu a mnohé další, co Bůh zjevil. První posel byl Noe, mír s ním a poslední Muhammed ﷺ.
Řekl Bůh Vznešený: Nikdy nebyl Muhammed otcem žádného muže z vás, ale je poslem Božím a pečetí proroků. ﴿1
Poslové jsou normální stvoření lidé jako ostatní bytosti, nemají žádné panské ani božské vlastnosti. Proto není povolené se k nim jakkoliv obracet, prosit je, slibovat jim, či obětovat jim, či jakékoliv jiné druhy uctívání nejsou povolené k žádnému z nich.
Řekl Bůh Vznešený svému proroku ﷺ: Řekni: „Nevlastním sám pro sebe prospěch ani škodu, kromě bude-li Bůh chtít. A kdybych znal nepoznatelné, rozmnožil bych si dobré a nedotklo by se mne
zlo žádné; já věru jsem však jen varovatelem a zvěstovatelem pro lid, kteří věří.“﴿ 2
________________________
1 Kapitola 33, verš 40
2 Kapitola 7, verš 188
Víra v posly obsahuje čtyři záležitosti:
1. Jejich poselství je skutečné od jediného Boha a kdokoliv popře jakékoliv poselství jednoho z nich, popírá tím všechny. Protože například ti, co následují Ježíše v dnešní době, zalhali o proroku Muhammedovi ﷺ, popřeli ho a nenásledují ho. Tím pádem zalhali i o mesiáši, synu Mariam a nenásledují ho, protože jim sdělil radostnou zprávu o příchodu Muhammeda ﷺ.
2. Víra ve jména, která jsme z nich poznali. Například: Muhammed, Ibrahím, Ježíš, Mojžíš, Noe a další, kteří byli popsáni v Koránu. A u poslů, u kterých jména neznáme, v ty věříme všeobecně.
3. Potvrzení všeho správného ze zpráv, se kterými přišli.
4. Vykonávání předpisů a zákonů toho, který k nám byl vyslán, což je Muhammed ﷺ, protože je pečeť poslů.
Plody z víry v posly:
1 Poznání toho, jak je Bůh k nám milosrdný a stará se o nás, o své služebníky, z pohledu, že k nám vyslal své posly, aby nás vedli na správné cestě Boží, a kteří nám vysvětlili, jak máme Boha uctívat.
2. Poděkování Bohu za tuto obrovskou milost.
3. Láska k poslům, mír s nimi, úcta a jejich chválení.
Pátý pilíř: Víra v den poslední
Dnem posledním se myslí den znovu vstání, kdy Bůh znovuvzkřísí všechny lidi v zúčtování jejich odplaty a odměny. A byl pojmenován posledním dnem, protože po něm už žádný den nebude, z pohledu, kdy se obyvatelé ráje ubytují v jejich místech a obyvatelé pekla v jejich místech.
Řekl Vznešený: zbožný je ten, kdo uvěřil v jediného Boha, v den soudný﴿¹
A řekl Bůh Vznešený: kteří věří v to, co bylo sesláno tobě, i v to, co bylo sesláno před tebou, a pevně jsou o životě budoucím přesvědčeni﴿. ²
Toto je pátý pilíř z pilířů víry a kdokoliv o tom zalhal, nebo to nepřijal, stává se tím, který popírá a jediného Boha. Řekl Bůh Vznešený: Tvrdí ti, kteří to popřeli, že nebudou vzkříšeni. Řekni jim: Naopak, při mém Pánu, budete vzkříšeni a pak budete poučeni o tom, co jste dělali. A toto je věru pro Boha jednoduché.﴿³
Víra v den poslední zahrnuje několik záležitostí:
1. Víra v zúčtování odměny a odplaty: Bůh bude soudit a účtovat celé lidstvo za jejich činnosti a každého odmění dle jeho skutků. Řekl Bůh Vznešený: K Nám věru míří jejich návrat a potom je věru na Nás jejich zúčtování. ﴿ ⁴
2. Víra v ráj a peklo: To je nekonečný život pro všechna stvoření. Ráj, který Bůh stvořil pro obyvatele, kteří Ho následovali a byli poslušni, což jsou věřící, pravdomluvné a upřímné bytosti. A peklo, které Bůh připravil pro všechny hříšné, pro ty, co v Boha neuvěřili a pro pokrytce.
Plody víry v den poslední:
1. Obrovská motivace ve vykonávání dobrých skutků a poslušnosti. Soustředění se na ně a lítost u jejich nevykonávání.
2. Výstraha a strach z konání hříchů.
3. Smíření se věřícího s tím, co mu utíká na tomto světě, s nadějí a doufáním, že si to užije potom
___________________________________________
1 Kapitola 2, verš 177
2 Kapitola 2, verš 4
3 Kapitola 64, verš 7
4 Kapitola 88, 25-26
Řekl Bůh Vznešený ohledně obydlí pro věřící: Avšak ti, kdož uvěřili a zbožné skutky konali, to jsou ti nejlepší ze všech stvoření. Odměnou jejich u Pána jejich budou zahrady Edenu, pod nimiž řeky tečou a v nichž zůstanou navěky. ﴿ ¹
A řekl Vznešený ohledně obydlí pro ty, kteří Boha nepřijali a pro pokrytce: A uvědomujte si peklo, které je připraveno pro ty, co to popřeli.﴿² A také řekl: Věru Bůh oddálil od svého milosrdenství všechny ty, co to popřeli a připravil pro ně plamen šlehající, v němž budou navěky, nenaleznou žádného ochránce ani pomocníka.﴿ ³
Co se také pojí s vírou v den poslední, je víra ve vše, co přijde po smrti. Jako například:
1. Pokušení v hrobě. Tím jsou myšleny otázky pro mrtvého po jeho dání do hrobu, kdy bude tázán na svého Pána, náboženství a proroka. Co se týká věřícího, tak řekne: Můj Pán je Alláh, moje náboženství je islám a můj prorok je Muhammed ﷺ. Ale co se týká toho, kdo nevěří, řekne: Co… co… nevím.
2. Utrpení v hrobě a slast v něm. Lidé víry prožijí slast už ve svých hrobech a bude jim dán prostor, kam jejich zrak jen dohlédne. A každý uvidí své místo v ráji. Ale ti, co Boha neuznali a pokrytci a nespravedliví, ti budou trestáni už ve svých hrobech. A jejich prostor bude stísněn. Objeví se jim peklo a každý uvidí své místo v pekle. Kéž nás toho Alláh ochrání.
___________________________________
1 Kapitola 98, verše 7-8
2 Kapitola 3, verš 131
3 Kapitola 33, verše 64-65
Šestý pilíř: Víra v osud
To je šestý pilíř z pilířů víry. A víra v osud znamená, že Bůh předurčil úplně všechno již dříve. A že všechno Bůh ví, kdy se stane v čase určeném i na jakém místě daném. A vše se stane tak, jak Bůh určil.
Víra v osud obsahuje několik záležitostí: ¹
1. Víra, že Bůh Vznešený ví naprosto vše, ať už všeobecně, či dopodrobna, od počátku až do konce. Zná a ví, vše, co se stalo, co je a co bude. A ví naprosto vše, co se ještě nestalo a ví, jak se to stane.Výklad Základy víry od šejcha Muhammeda bin Sálih el Utsejmín
Výklad Základy víry od šejcha Muhammeda bin Sálih el Utsejmín
2. Víra, že Bůh nechal zapsat vše ve střežených deskách. Řekl Bůh Vznešený: Což nevíš, že Bůh zná vše, co na nebi je i na zemi? A vše to je věru v Knize zapsáno, a to je pro Boha vskutku velmi snadné.﴿¹
Zaznamenal ve správných výrocích Muslim: „Věru Bůh zapsal naprosto vše a vše určil všem stvořením předtím, než stvořil nebesa a zemi o padesát tisíc let.“ ²
3. Víra, že žádné objekty nevzniknou a žádné situace se nestanou, kromě poté, co to Bůh chce, ať už se to pojí s tím, co dělá On Vznešený, nebo s tím, co konají Jeho služebníci a všechny bytosti.
Řekl Bůh Vznešený: A Pán tvůj tvoří, cokoli chce, a vybírá si﴿ ³
A řekl Bůh Vznešený: A On je ten, který vám dává podobu v lůnech, jak On chce. ﴿ ⁴
4. Víra, že všechny bytosti i objekty jsou stvořením jediného Boha a i sebemenší zrnko na nebesích či v zemi není, aniž by mu Alláh nenapsal jeho vytvoření, a neurčil, jestli se bude pohybovat nebo bude bez pohybu.
Není žádného jiného stvořitele, kromě Něho a není žádného jiného Pána.
____________________________________________
1 Kapitola 22, verš 70
2 Shrnutý svazek správných výroků od Muslima, od Mandarí, a šejch Albání ho označil za správný
3 Kapitola 28, verš 68
4 Kapitola 3, verš 6
Řekl Bůh Vznešený: Bůh je stvořitelem všeho a On se stará o vše. ﴿ ¹
A řekl Vznešený: Bůh vás stvořil, i to, co děláte. ﴿²
Plody z víry v osud
1. Spoléhání se na Boha při vykonávání různých příčin z pohledu, že se člověk nespoléhá na tu danou příčinu, ale spoléhá se na Alláha, protože vše je určeno Jím.
2. Služebník nezpyšní z toho, k čemu všemu dospěje, protože si uvědomuje, že je to milost od Boha a že je to to, co mu Bůh určil. A určil vše, jakékoliv příčiny a důvody, díky kterým k tomu dospěl.
3. Duševní klid a pokoj z pohledu, s čím vším se potýká v životních osudech, které jsou od Boha. A není psychicky bezradný, když ztratí milého, nebo když se mu stane něco nepříjemného, protože si uvědomuje, že je to z vůle Alláha a osudu.
________________________________________
1 Kapitola 39, verš 62
2 Kapitola 37, verš 96