Očista před modlitbou
Důkaz z Knihy Alláha
a cesty proroka Muhammeda ﷺ
Pravil Vznešený: Vy, kteří jste uvěřili! Když se chystáte k modlitbě, umyjte si obličeje své a ruce své s lokty a přetřete si hlavy své a umyjte si nohy své až ke kotníkům! A když jste byli znečištěni, tak se očistěte. ¹
A řekl prorok ﷺ: „Nebude od nikoho z vás přijata modlitba, když je znečištěn, dokud se neočistí.“ ²
_________________________________
1 Kapitola 5, verš 6
2 Zaznamenal Buchárí (1/43) „Kitáb el Wudú“, Muslim (1/204)
Umýt ruce po zápěstí třikrát, důkladně i mezi prsty
Vyčistit nos i ústa třikrát se třemi hrstmi vody
Omýt třikrát obličej
Omýt pravou rukou až nad lokty třkrát, poté levou rukou stejně tak
Přetřít jedenkrát hlavu od čela až po zátylek, tímto směrem a zpět
Prsty vyčistit zvnějšku uši
Omýt pravou nohu až nad kotníky třikrát a levou stejně tak
Nejdříve, nežli se věřící člověk připraví k modlitbě a začne se modlit, je nutné, aby byl čistý. Očistí se jak z velké nečistoty, tak z malé nečistoty. Velkou nečistotu odstraníme koupelí (ghusl) a malou nečistotu odstraníme malým omytím (wudú). Pokud člověk nemůže nalézt vodu, nebo by mu voda mohla jakkoliv zdravotně ublížit, tak se vykonává náhradní očista (tajjamum).
Co znamená malá očista (wudú)
Je to použití čisté vody na hlavní čtyři části těla: obličej, ruce, hlavu a nohy; v daném pořadí s daným postupem. Tyto postupy a jejich předpisy najdeme v Knize Alláha a v cestě proroka ﷺ.
Důkaz z Knihy Alláha a cesty proroka Muhammeda ﷺ
Pravil Vznešený: Vy, kteří jste uvěřili! Když se chystáte k modlitbě, umyjte si obličeje své a ruce své s lokty a přetřete si hlavy své a umyjte si nohy své až ke kotníkům! A když jste byli znečištěni, tak se očistěte.﴿ ¹
A řekl prorok ﷺ: „Nebude od nikoho z vás přijata modlitba, když je znečištěn, dokud se neočistí.“ ²
Užitek malé očisty
Užitek a váženost očisťování je obrovský a dokazují to i texty proroka Muhammeda ﷺ a Kniha Alláha. Zmíníme několik z nich:
________________________________________
1 Kapitola 5, verš 6
2 Zaznamenal Buchárí (1/43) „Kitáb el Wudú“, Muslim (1/204)
Očista má svá povinná specifika věci bohulibé i nepřijatelná specifika
Co se týká cesty proroka ﷺ je také mnoho výroků, z nichž např.:
Od Ebí Hurajry, ať je s ním Bůh spokojen, že řekl: Slyšel jsem posla Božího ﷺ, jak říká: „Věru můj národ bude volán v den znovu vstání dle jejich znaků od očisty. Tak kdokoliv z vás je schopen, ať se snaží pečlivě vykonat očistu.“ ²
Od Uthména bin Afféna, ať je s ním Bůh spokojen, že posel Boží ﷺ řekl: „Kdokoliv se očisťuje a vykonává skvěle a pečlivě očistu, odstraňuje tím své chyby a hříchy z jeho těla, i kdyby byly za jeho nehty.“ ³
Od Ebí Hurajry, ať je s ním Bůh spokojen, že posel Boží ﷺ řekl: „Když se očišťuje věřící služebník, tak když si omývá obličej, smývá z něj všechny chyby a hříchy, na které se podíval. Dokud nespadne poslední kapka vody z obličeje. A když si omývá své ruce, smývá ze svých rukou všechny chyby a hříchy, kterých se dopustil rukama, až do poslední kapky vody, která z nich spadne. A když si omývá nohy, smývá ze sebe všechny hříchy a chyby, které způsobily jeho nohy až do poslední kapky vody, která spadne z jeho nohou. A tak odchází čistý od hříchů.“ ⁴
Od Umara bin el Chattáb, ať je s ním Bůh spokojen, že prorok ﷺ řekl: „Není nikdo z vás, kdo se očišťuje – a pečlivě se očistí, poté vysloví: Ašhadu an lé iléhe ilalláh wahdahu lé šeríka lah wa ašhadu anna Muhammedan abduhu wa rasúluhu (Dosvědčuji, že není božstva kromě jediného Boha, který nemá společníka, a dosvědčuji, že Muhammed je jeho služebník a posel), aniž by mu nebylo otevřeno všech osm bran z ráje. A on vstoupí, kterou jen bude chtít.“ 5
A přidal u tohoto výroku, který zaznamenal Tirmídhí: „Alláhumma idž´alní mina-tawábín wa idž´alní minal mutatahirín (Ó Bože, učiň mě mezi těmi, co činí pokání a mezi těmi, co se očisťují).“
___________________________________
1Kapitola 5, verš 6
2 Buchárí (1/207), Muslim (146)
3 Zaznamenal Muslim (245)
4 Zaznamenal Muslim (244)
5Muslim (234) a přídavek Tirmídhí, Albání ho označil za slabší (55)
Povinností malé očisty je šest
Omýt celou tvář jednou, od nejvrchnější části čela a končí u přední části začátku uší, jak pravil Vznešený: umyjte si obličeje své﴿. 1 A to zahrnuje také vypláchnutí úst a nosních dírek, protože pusa a nos se považují za obličej.
Jak řekl prorok ﷺ: „Když se někdo z vás očišťuje, tak ať si dá do svého nosu vodu a pak jí vysmrkne.“ 2
Umytí obou rukou až k předloktí. Jak pravil Vznešený: a ruce své s lokty﴿. 3
Přetření hlavy od čela až po zátylek. Jak pravil Vznešený: a přetřete si hlavy své﴿. 4
Omytí obou nohou až nad kotníky. Jak pravil Vznešený: a umyjte si nohy své až ke kotníkům﴿. 5
Správný postup, který je určen z předpisů Alláha
Dodržení časové posloupnosti: tím se myslí při vykonávání wudú, aby vše bylo ve stejném čase, bez dlouhých časových prodlev mezi jednotlivými úkony. Pokud je ale malá prodleva mezi úkony, je to v pořádku.
___________________________________________________________________
1 Muslim (234) a přídavek Tirmídhí, Albání ho označil za slabší (55)
2 Kapitola 5, verš 6
3 Zaznamenal Muslim (1/212) H 237
4 Kapitola 5, verš 6
5 Kapitola 5, verš 6
Sunna wudú
Siwak
Omytí rukou po zápěstí třikrát, ale pokud je člověk probuzený z nočního spaní, je povinnost umýt ruce po zápěstí předtím, než se vloží do nádoby s čistou vodou určenou k očistě.
Prorok ﷺ řekl: „Pokud se kdokoliv z vás probudí ze svého spánku, ať si očistí své ruce po zápěstí dříve, než by je vložil třikrát do nádoby s vodou. Protože nikdo z vás neví, kde mohly ruce být.“ 1
Vyčištění úst a nosních dírek před omytím obličeje
Pořádně protřít vousy, pokud jsou husté
Vše začít pravou částí a to tím, že vždy začínáme pravou rukou, pak levou, pravou nohou a poté následuje levá
Prosba po ukončení očisty
Vykonat dva cykly modlitby po očistě. Tato modlitba se jmenuje „sunna el wudú“
___________________________________________
1 Zaznamenal Mélik (1/21/9) a Buchárí (1/54), a Muslim (1/160/161)
Co je u očisty nevhodné
Vykonávat očistu v nějakém nečistém místě s obavou ze znečistění
Zvyšovat počet nad třikrát
Plýtvat vodou
Zanechání doporučených věcí ze „sunny el wudú“ – jelikož se na nich staví obrovská odměna, tak je dobré toho využít.
Aby někdo vykonal očistu ze zbytku vody, kterou se očistila žena
Co ruší očistu
Cokoliv vyjde z intimních otvorů např. moč, stolice, větry
Ztráta rozumu – např. omdlení, záchvat při cukrovce apod., bláznovství
Spánek, u kterého člověk nic necítí
Přetření intimních míst spojené se sexuální touhou dlaní nebo prsty
Odstoupení od islámu
Konzumace velbloudího masa
Dotek muže ženy a naopak, se sexuální touhou
Očista dostatečná
To znamená, že si zadáme záměr vykonat očistu a řekneme „Bismilléh“. Vyčistíme si nos, pusu, obličej, poté obě ruce až nad lokty. Poté si přetřeme hlavu i s ušima, pak očistíme nohy až nad kotníky. Každou tuto část očistíme jednou. A tato očista je dostačující.
Očista dokonalá
To znamená, že zadáme si úmysl vykonat očistu, řekneme „Bismilléh“ a očistíme ruce po zápěstí třikrát. Poté vyčistíme nos i ústa třikrát s třemi hrstmi vody, poté očistíme třikrát obličej. Dále očistíme pravou ruku až nad lokty třikrát, poté levou ruku stejně tak. Pak přetřeme jednou hlavu od začátku čela až po zátylek tímto směrem a zpět. Poté prsty vyčistíme zvnějšku celé ucho. Poté očistíme pravou nohu až nad kotníky třikrát a levou stejně tak.
Po skončení takovéto očisty pozvedneme zrak k nebesům a vyslovíme: „Ašhadu an lé iléhe ilalláh wahdahu lé šeríka lah wa ašhadu anna Muhammedan abduhu wa rasúluhu.“ (Dosvědčuji, že není božstva kromě jediného Boha, který nemá společníka. A dosvědčuji, že Muhammed je Jeho služebník a posel).
Přetření ponožek
Ponožky – těmito se myslí obuv z kůže, která se nosila a nosí. Zahrnuje i látku, vlnu a další.
Důkaz o předpisu povolení přetření přes ponožky: Je to doloženo z důvěryhodných zdrojů (tawátur – znamená, že danou informaci tradoval takový počet důvěryhodných lidí, že je vyloučena lež) a z čisté sunny, která vysvětluje toto pravidlo.
A z těchto důkazů je od Abdulláha bin Umar, od bin Saád bin ebí Waqás, od proroka Božího ﷺ, který si přetřel ponožky. A Abdulláh bin Umar se na to vyptával. A bylo mu řečeno: „Ano, když ti něco říká Saád od proroka ﷺ, tak už se na to nikoho jiného neptej.“ ¹
Od Amru bin Umajja ad-Damrí, že řekl: „Viděl jsem posla Božího ﷺ, jak si otřel svůj turban a ponožky.“ ²
A výrok od Mughíra bin Šuúba, ať je s ním Bůh spokojen, ve kterém se říká: „Chtěl jsem mu sundat ponožky a on mi řekl (prorok ﷺ): „Nech je, protože jsem si je nasadil a byl očištěn.“ Přetřel si ponožky a pomodlil se.“ ³
____________________________________________
1 Shrnutý výtah Sahíh el Buchárí od Albáního (str.62)
2 Shrnutý výtah Sahíh el Buchárí od Albáního (str.63)
3 Shrnutý výtah Sahíh el Buchárí od Albáního (str.106)
Přetření ponožek
Podmínky přetření ponožek
Je nutné, aby byly oblečeny po očištění.
A důkazem výrok od Arwa bin Mughíra, od jeho otce, že řekl: „Byl jsem s prorokem Božím ﷺ na cestě. Chtěl jsem mu sundat jeho ponožky a on řekl: „Nech je, protože jsem si je nasadil a přetřel si je.“ 1
Je nutné, aby byly ponožky čisté. Pokud jsou samy znečištěny, není platné si je přetřít.
Aby bylo překryto ponožkami celé místo, kde je povinná očista
Doba přetření
Doba přetření pro místního platí den a noc. A pro cestujícího tři dny a dvě noci. Doba se začíná počítat od prvního přetření.
Jak vypadá přetření přes ponožky
Vnořit ruku do vody a nechat skapat vodu, jen tak aby ruka byla namočená a přetřít přední stranu nártu od špičky prstů až po nárt. Jedenkrát. A neotírá se ani spodní část, ani boční strany.
Co ruší přetření
Pokud se sundá oblečená věc z nohy
Když je nutné, aby si udělal velkou očistu
Pokud skončí předepsaná doba přetření
___________________________________________
1 Zaznamenal Buchárí (1/59) „Kitáb el wudú“
Důležité otázky, které je dobré připomenout
Když člověk pochybuje o tom, jestli se očistil, nebo jestli přerušil očistu: Pokud je jistější očistou než tím, že ji ztratil, tak postaví svůj úsudek na větší jistotě. A to je, že má očistu.
Pokud je jistější, že ztratil očistu a pochybuje o tom, že ji má, postaví svůj posudek na větší jistotě. A to je, že ji ztratil, a očistí se.
Moč zvířat, která jsou povolená jíst a lidské sperma je čisté
Pokud věřící pochybuje o čistotě vody, postaví svůj posudek na větší jistotě. A to je, že základ věcí je čistý (pokud není jasně viditelná nečistota vody, ať už barvou či zápachem, tak se staví na základu, že je čistá).
Pokud se voda znečistí zjevnou nečistotou, která jde odstranit, tak se odstraní a může se v té vodě očistit.
Velká očista (Ghusl)
Co činí velkou očistu povinností:
Dženéba – To znamená po pohlavním styku, ale je to také už pokud se jen dotknou dvě přirození, i kdyby nevyvrcholily. A vyvrcholením se myslí, když vyjde sperma s příčinou sexuální touhy, i v noci ze spánku, nebo vyvrcholením muže nebo ženy.
Ve slovech Boha Vznešeného: A když jste byli znečištěni („džunuben“), očistěte se! ﴿ 1
A ve slovech proroka Muhammeda ﷺ: „Když se dotknou obě přirození, vznikne povinnost velké očisty (ghuslu).“ 2
Po menstruaci či poporodním krvácení
Ve slovech Boha Vznešeného: Zdržujte se tedy žen svých po dobu menstruace a nepřibližujte se k nim, dokud se neočistí. A když se očistí, přicházejte k nim tak, jak Bůh vám to přikázal. ﴿3
A ve slovech proroka ﷺ: „Zanech to po dobu, co jsi zvyklá a pak udělej velkou očistu.“ 4 (Výňatek z výroku, když se žena ptala, jak postupovat při dlouhodobém krvácení)
Jak se provádí velká očista (ghusl)
Nejdříve říci „bismilléh“ s úmyslem se očistit z velké nečistoty vykoupáním. (Tento specifický úmysl je důležitý. Je nutné, aby byl úmysl vykonat koupel z důvodu odstranění velké nečistoty).
Poté umýt ruce po zápěstí třikrát a omýt přirození a vše, co je kolem něj. Poté vykonat stejný postup jako u malé očisty, kromě nohou. Ty se mohou také umýt nebo je nechat až nakonec. Poté umýt hlavu s ušima třikrát, alespoň se třemi dlaněmi vody. Poté polít vodou celou pravou část těla od shora dolů a stejně tak i levou stranu. Je nutné postupovat pečlivě, aby nezůstalo suché žádné místo – jako třeba podpaží, pupík apod.
__________________________________________
1 Kapitola 5, verš 6
2 Zaznamenal Tirmídhí (1/80-81), a Ibn Mádža (1/211), a Ahmed (6/161)
3 Kapitola 2, verš 222
4 Zaznamenal Abú Dáwúd a Ibn Mádža (1/215), a ed-Dár Qatní (1/148)
Náhradní očista (Tajjamum)
Tato očista patří ke speciálním prvkům islámského národa. Je to náhradní očista, když nemáme vodu.
Znamená: Uctívání Alláha jediného se správným úmyslem, přetřít si čistou zemí obličej a ruce.
Kdy je předepsán tajjamum
Když se nenalezne voda
Když máme jakoukoliv otevřenou ránu či nemoc a je obava, že by mohla voda tělo poškodit ještě víc
Když je obrovská zima a není možné vodu jakkoliv ohřát a je obava před ublížením, pokud bychom ji použili
Když je potřeba vody na pití a je obava z žízně, pokud bychom tu vodu použili
Co ruší tajjamum
Přítomnost vody
Vše, co ruší očistu klasickou, což jsme již vysvětlili předtím
Jak vypadá tajjamum
Nejprve si zadáme úmysl, že vykonáme náhradní očistu. Poté řekneme „bismiléh“. Jedenkrát udeříme dlaněmi obou rukou o zem a poté přetřeme obličej a ruce.
Různé situace těch, které dlouhodobě krvácejí
Pro ně platí tři situace:
Buďto žena zná dobu své běžné menstruace – v takovémto případě čeká běžnou dobu, poté se očistí velkou očistou a začne se modlit.
Situace, kdy neví běžnou dobu menstruace a nemůže to nějak rozeznat – v takovém případě se čeká doba podobná její nejbližší příbuzné. A pokud nemá nejbližší příbuzné, čeká běžnou dobu menstruace, což je 6-7 dní.
Pokud nemá žádné běžné období, ale dokáže rozpoznat tmavou menstruační krev od ostatní. Když tedy skončí menstruační krev a rozezná to, vykoná velkou očistu a začne se modlit
Několik pravidel:
Ta žena, které trvá krvácení delší dobu, provede velkou očistu (ghusl) a může se postit, modlí se, ale vykonává malou očistu (wudú) těsně před každou modlitbou. A v této situaci je také povolené pro jejího manžela, aby s ní měl pohlavní styk. Zkrátka je pro ni povolené dělat vše, co jí bylo zakázáno při běžné menstruaci.
Menstruace, poporodní krvácení a dlouhodobější krvácení
Menstruace (hajd) – To je krev, která vychází z lůna, když žena dospěje. Vychází z přirození ženy v určitém období. Nejkratší počet dní menstruace se počítá den a noc a nejdelší patnáct dní.
Poporodní krvácení (nufés) – To je krev, která vytéká z přirození ženy z důvodu porodu. A nemá žádné měřítko nejkratšího období. Když ženy vidí po porodu, že jsou čisté, vykonají velkou očistu a modlí se.
Dlouhodobější krvácení (mustaháda) – To je v případě, kdy pokračuje krev přes patnáct dní menstruace.
Nějaká pravidla ohledně menstruace a poporodního krvácení
Je zakázaný pohlavní styk v době menstruace a poporodního krvácení. Jak je uvedeno ve slovech Boha Vznešeného: nepřibližujte se k nim, dokud se neočistí﴿ ¹
Je zakázána modlitba a půst, s tím, že se půst nahrazuje poté, co se očistí, ale modlitba se nenahrazuje
Je zakázáno vykonávat obcházení kolem Káby, dokud žena neprovede velkou očistu
Není povoleno sahat na mushaf (kniha, ve které je zapsán Korán), kromě případu nutnosti použít rukavice, či látku
________________________________________
1 Kapitola 2, verš 222